Želim da budem ono što jesam

Home / Kolumne / Želim da budem ono što jesam

Želim da budem ono što jesam

Ovaj tekst bih, prvenstveno, želela da posvetim sadašnjim maturantima, jer oni trenutno donose jednu od najvažnijih odluka u životu, odluku o izboru svoje profesije.

Kada smo u kupovini, teško nam je da se opredelimo koji ćemo dezodorans uzeti, da li sa alkoholom ili bez, da li 48 časova svežine ili ipak 24 časa. Na polici se nalazi širok asortiman datih proizvoda i nakon dužeg razgledanja uzećemo verovatno onaj koji odgovara našem budžetu, koji nam prvi padne pod ruku ili koji ima za nas najprimamljiviji miris. Ostale karakteristike nam neće biti bitne.

Na sličan način možemo da odlučimo o izboru našeg fakulteta: 1. Fakultet koji najviše odgovara našim finansijskim mogućnostima 2. Fakultet koji smo upisali da ne bismo ostali u rodnom gradu 3. Fakultet za koji smo od malena znali da ćemo studirati.

Izbor fakulteta koji ćemo studirati je kompleksan, i nipošto ne bi trebalo da se olako shvati. Radi se o izboru čije posledice osećamo ceo zivot, i koji, u mnogome, određuje našu egzistenciju. Može se reći da je spektar iste širine, poput gore pomenute police, ali način biranja ne sme da bude isti.

Danas je sve stvar izbora. U svojoj knjizi Entoni Gidens, poznati sociolog, piše da je globalizacija dovela do individualizacije odnosno da se smanjuje uticaj tradicije i već uspostavljenih vrednosti, da društveni kodeks gubi snagu. Što znači da ako vam je otac doktor, vi nećete morati da nasledite njegovo zanimanje ukoliko to ne želite, što je naravno odlično jer sada sami pravimo naš lični izbor. Ali koliko su, zaista, ti izbori lični? Razvoj informacione tehnologije u poslednjoj deceniji mnoge od nas je naveo da se bavimo programiranjem, web dizajnom, digitalnim marketingom, jer smatramo da je to ono sto je društvu potrebno. Ne razmišljamo o tome koliko smo mi stvoreni za to, već gledamo ono što je najpopularnije, odnosno najtraženije. Potrošačko društvo nas je učinilo mašinama, podrazumeva donošenje već očekivanih odluka, a stvar izbora se stavlja na poslednje mesto po važnosti. U većini slučajeva, sve se svodi na “ mora” I “ trebalo bi”.

Čini mi se da danas izbor profesije vršimo poput garderobe koju biramo u prodavnici. Ukoliko su sada u modi karirane košulje, verovatno je da ćemo kupiti kariranu košulju. Stvari koje su popularne i opšte prihvaćene, koje su trend, ulaze u naš život veoma lako i mi se sa njima poistovetimo. Internet nam može omogućiti da pronađemo 10 najtraženijih zanimanja i nekolicina se na taj način opredeljuje za izbor svog fakulteta. Bez ličnog stava i svesti o profesiji kojom ćemo se baviti ostatak života, postajemo konformisti i uklapamo se u kalupe koje društvo nameće u trenutku našeg izbora.

Potrebno je da pronađemo mesto gde možemo dati svoj maksimum, gde možemo najviše da doprinesemo, možda uvedemo neke inovacije, gde možemo ostvariti svoje namere i gde možemo briljirati. Potrebno je pronaći posao u kome ćemo uživati, nakon koga nećemo doći kući i zaspati posle 15 minuta i tako naš život pretvoriti u običnu kolotečinu. Moramo naći nešto što nas inspiriše i u čemu možemo da se istaknemo, nešto u čemu možemo biti svoji i čije mesto postaje teren na kome se možemo “odomaćiti”. Sa druge strane, moguće je da taj posao kasnije zavolimo i budemo uspešni, ali to je rizik čije su posledice potpuno neizvesne.

Pozabavila bih se na kratko i sledećim izborom ” Radim da bih živeo ili živim da bih radio” ? Čini mi se da je to izbor koji svi pravimo.

” Radim da bih živeo” izgleda da većina populacije ovo bira. Termin, u našem narodu, odomaćen I kao “ životarenje”. Radimo 330 dana u godini, živimo veoma skromno i štedimo da bismo mogli sebi da priuštimo ostalih 35 na nekom egzotičnom mestu, da proputujemo svetom i upoznamo se sa drugim kulturama i načinima života i što je najvažnije, živimo luksuzno. U neku ruku – instant iskustva.

” Živim da bih radio” je onaj izbor gde mi uživamo svakog dana. Da li ću da kupim ” Audi A8″ ili “Ford Fiestu” ? Audi je po svim svojim karakteristikama bolji od Forda, ali ako priuštimo taj užitak sebi verovatno nećemo moći da proputujemo svetom, već ćemo u najboljem slučaju provesti produženi vikend na Tari. Da li ću da kupim ” Paciotti” cipele ili ću ipak da kupim u ” New Yorker-u” ? Ako se odlučim za Audi i Paciotti ja ću svakog dana dok budem koristila ta 2 proizvoda biti zadovoljna. Moje raspoloženje i motivacija za ustajanje I kretanje na posao biće veća. Osećaću se svežije, spremnije, lepše i zdravije.

Sad sve je stvar izbora, na vama je da odlučite šta za vas ima više prednosti.

Autor: Jelena Čolić, student I godine Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search